Ένας δικτυακός χώρος αναζήτησης
για τη ζωή, τη γέννηση, τη φύση και την υγεία
Συνέδριο για τα ανθρώπινα δικαιώματα στον τοκετό,
Χάγη Μάιος 2012
Τι κοινό έχουν μια Αμερικανίδα δικηγόροςκαι μια Ουγγαρέζα φωτογράφος;
Ακολουθεί αναλυτική αναφορά από την εκπροσώπηση της Ελλάδας στο συνέδριο, με τη στήριξη του ευρωπαϊκού δικτύου ENCA
Το κείμενο πρωτοδημοσιεύθηκε στην ιστοσελίδα του ENCA Hellas το καλοκαίρι του 2012
Το 2007 η Hermine Hayes-Klein (Χερμίν Χέυζ-Κλάιν), Αμερικανίδα δικηγόρος και καθηγήτρια νομικής, έγκυος στο πρώτο της παιδί, άρχισε να διερευνά τις πραγματικές επιλογές μιας γυναίκας για το πώς, με ποιον και πού θα γεννήσει το παιδί της, και βρήκε πολλά κενά σε ένα υποτιθέμενο ιδανικό σύστημα περιγεννητικής φροντίδας, αυτό της Ολλανδίας.
Το 2010, η Anna Ternovszky (Άννα Τερνόφσκυ), Ουγγαρέζα μητέρα, φωτογράφος και κεραμίστρια, έμαθε ότι δικαιώθηκε από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στο Στρασβούργο, όπου είχε προσφύγει επικαλούμενη την παραβίαση των ανθρωπίνων δικαιωμάτων της από την κυβέρνηση της Ουγγαρίας, όσον αφορούσε την απόφασή της να γεννήσει στο σπίτι. Το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων καταδίκασε την Ουγγρική κυβέρνηση και τη διέταξε να συμμορφωθεί προς την απόφασή του να δημιουργήσει ανάλογη νομοθεσία, ώστε να υπάρχει η δυνατότητα και σαφείς οδηγίες για τον τοκετό στο σπίτι, ως μια από τις ασφαλείς επιλογές που παρουσιάζονται σε κάθε γυναίκα που περιμένει παιδί.
Από αυτές τις δύο μητέρες γεννήθηκε η αρχική ιδέα για το Συνέδριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων στον Τοκετό, που πραγματοποιήθηκε στη Χάγη τον Μάιο του 2012. Το συνέδριο είχε την υποστήριξη του Ερευνητικού Κέντρου για τα Δικαιώματα σχετικά με την Αναπαραγωγή που ανήκει στο Ινστιτούτο Μπάινκερσχουκ (Research Center for Reproductive Rights of BynkershoekInstitute), και στεγάστηκε στο Πανεπιστήμιο της Χάγης. Ντόπιοι και ξένοι φοιτητές νομικής και μαιευτικής, όπως και γονείς, μαίες, βοηθοί μητρότητας, εργάστηκαν εθελοντικά για έναν ολόκληρο χρόνο, για την πραγματοποίησή του.
Τα πρακτικά του συνεδρίου είναι πολυσέλιδα και είναι διαθέσιμα στα αγγλικά σε όποιον ενδιαφέρεται. Επίσης υπάρχει η δυνατότητα να παρακολουθήσει κάποιος ηχογραφημένο το συνέδριο μέσω webinar. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να επικοινωνήσουν με το:
[Για μια ακόμα περισσότερο σφαιρική άποψη του γεγονότος, έχω φτιάξει ένα έγγραφο με συνδέσμους από blogs και ιστοσελίδες που αναφέρονται στο συνέδριο σε διαφορετικές χώρες. Περιέχει αναφορές στα αγγλικά, τα γαλλικά, τα ισπανικά, τα βουλγαρικά, τα σουηδικά. Το επισυνάπτω στην αναφορά μου.]
Είχα την τύχη και τιμή να εκπροσωπήσω το δίκτυο ENCA στο συνέδριο. Από μια παράξενη στροφή της τύχης, το συνέδριο έγινε στην Ολλανδία και συνέπεσε με τα γενέθλια της κόρης μου, που γεννήθηκε πριν ακριβώς 16 χρόνια στην Ολλανδία με διαδικασίες που σίγουρα παραβίασαν κατ’ εξακολούθηση τα ανθρώπινα δικαιώματά μου. Αυτή η εμπειρία ήταν που με ώθησε να αλλάξω πορεία ζωής, για χάρη κατ’αρχήν της κόρης μου - πιθανής μέλλουσας μητέρας - και όλων των γυναικών που είχαν και έχουν υποστεί παρόμοια μεταχείριση στις τόσο ιερές στιγμές της γέννησης των παιδιών τους.
Μετά τη συμμετοχή μου συνέταξα το κείμενο των πρακτικών (στα αγγλικά), σε μια μικρότερη και μια μεγαλύτερη, λεπτομερέστερη έκδοση. Οι πληροφορίες είναι δυστυχώς όλες στα αγγλικά, είναι πολλές και δεν είναι δυνατόν να μεταφραστούν αυτή τη στιγμή. Μπορείτε να διαβάσετε τα πρακτικά, που θα κοινοποιήσω και στα τοπικά μας δίκτυα. Εδώ θα παραθέσω κάποια σημαντικά, κατά τη γνώμη μου, σημεία που θίχτηκαν, ως τροφή για σκέψη.
Το συνέδριο συν-διοργάνωσε μια εκπληκτική ομάδα εθελοντών αποτελούμενη κυρίως από φοιτήτριες και φοιτητές νομικής και μαιευτικής, επαγγελματίες στον χώρο της περιγεννητικής υγείας (κυρίως μαίες και βοηθοί μητρότητας) και γονείς. Ιδιαίτερη μνεία έγινε στους εξής εθελοντές/συν-διοργανωτές: Melanie van Leeuwen - Ολλανδέζα φοιτήτρια νομικής στο πανεπιστήμιο της Χάγης, Nicola Philbin - Αγγλίδα δικηγόρος και βοηθός μητρότητας που ζει στη Χάγη, JoycePula - Ολλανδέζα βοηθός μητρότητας, Simone Valk - Ολλανδέζα μαία, Sandra Bruin - μαθηματικός και μητέρα 5 παιδιών, Julia Karadi – Ουγγαρέζα ψυχολόγος που ζει στο Άμστερνταμ.
Συμμετείχαν περίπου 300 άτομα, ενώ εκατοντάδες άνθρωποι παρακολουθούσαν το συνέδριο από όλο τον κόσμο και έστελναν τα μηνύματά τους που προβάλλονταν στην οθόνη στα διαλείμματα, μέσω του webinar. Στο κοινό υπήρχαν γονείς με τα παιδιά και τα μωρά τους (πολλά σε slings, και μια μαμά με δίδυμα που τα κουβαλούσε μπρος-πίσω – αυτά ήταν τα τελευταία 2 από τα 5 παιδιά της, και η συγκεκριμένη μαμά ήταν και στην ομάδα διοργάνωσης, και συντόνισε μία από τις συζητήσεις), μαίες, βοηθοί μητρότητας, γυναικολόγοι-μαιευτήρες, νοσηλεύτριες/νοσηλευτές, γιατροί, παιδίατροι-νεογνολόγοι, δικηγόροι, φιλόσοφοι, καθηγητές νομικής, ακτιβιστές από διάφορα ανθρωπιστικά κινήματα, δημοσιογράφοι, εκπρόσωποι πολλών διεθνών οργανισμών [http://www.humanrightsinchildbirth.com/links]. Γνώρισα μια μαμά που είχε έρθει από τη Λιθουανία ειδικά για το συνέδριο και παρακολουθούσε με το μωράκι της στο sling (το μωράκι αυτό μπουσούλισε προς το πάπλωμα με τα ονόματα μητέρων που έχουν χάσει τη ζωή τους στην περιγεννητική περίοδο τις τελευταίες δεκαετίες στην Αμερική (βλ. παρακάτω) και άγγιζε μία μία τις εικόνες!), μια γιαγιά που είχε έρθει με την 17χρονη κόρη της και την ολίγων μηνών εγγονή της (μας μίλησε για την εγκυμοσύνη στην εφηβεία και την ικανότητα μιας έφηβης να γίνει καταπληκτική μητέρα!)
Κύριος (και εξαιρετικός!) συντονιστής του συνεδρίου ήταν ένας μπαμπάς, ο Ινδός σύζυγος της Ολλανδέζας βοηθού μητρότητας Joyce Pula (όσοι γραφτούν στο webinarμπορούν να τους δουν εν δράσει).
[Η έφηβη κόρη του ζευγαριού παρευρέθη στη δεύτερη μέρα του συνεδρίου, και ο περήφανος πατέρας της τη συνέστησε στο κοινό λέγοντας ότι ένα τέτοιο συνέδριο είναι η καλύτερη εκπαίδευση που θα ευχόταν για την κόρη του!]
Το συνέδριο ξεκίνησε με θερμό καλωσόρισμα της διευθύντριας του Ερευνητικού Κέντρου για τα Δικαιώματα σχετικά με την Αναπαραγωγή του Ινστιτούτου Μπάινκερσχουκ και εμπνεύστρια του συνεδρίου, Hermine Hayes-Klein [http://www.apollo.typepad.com, http://www.federalistpapers.typepad.com]
Η Hermine μοιράστηκε με λίγα λόγια την προσωπική της ιστορία (πώς βρέθηκε να διερευνά τις επιλογές στον τοκετό στη διάρκεια της δικής της εγκυμοσύνης) και επισήμανε δύο σημαντικά σημεία σχετικά με το πολυσυζητημένο θέμα των ελεύθερων επιλογών στο θέμα των συνθηκών του τοκετού:
~ Ποιος επιλέγει; Σε όλες τις περιπτώσεις, τον τελικό λόγο θα πρέπει να τον έχει η μητέρα. Σε περίπτωση διαφωνίας με τον επαγγελματία υγείας που την παρακολουθεί, εκείνος θα πρέπει να την υποστηρίξει να βρει τους κατάλληλους επαγγελματίες υγείας που θα σεβαστούν τις επιθυμίες της και θα της προσφέρουν την περιγεννητική φροντίδα που χρειάζεται.
~ Ποιες είναι οι πραγματικές επιλογές; Οι μητέρες πρέπει να έχουν στη διάθεσή τους πλήρη, ολοκληρωμένη και αντικειμενική ενημέρωση από τους επαγγελματίες υγείας σχετικά με τις επιλογές τους στον τοκετό, και το σύστημα στη χώρα που ζουν να υποστηρίζει στην πράξη αυτές τις επιλογές.
Τα θέματα αυτά συζητήθηκαν και αναλύθηκαν στις δύο μέρες του συνεδρίου από διάφορους ομιλητές: μαίες, γυναικολόγους-μαιευτήρες, βοηθούς μητρότητας, μητέρες, καθηγητές φιλοσοφίας και ηθικής, κοινωνιολόγους, νεογνολόγους, ερευνητές, συγγραφείς, δημοσιογράφους, δικηγόρους, εκπρόσωπους διεθνών οργανισμών, νοσηλεύτριες (για το πλήρες πρόγραμμα του συνεδρίου και τους ομιλητές, επισκεφτείτε την ιστοσελίδα). Οι συζητήσεις και αναλύσεις συνεχίζονται αυτή τη στιγμή μέσω διαδικτύου και τοπικών ομάδων.
Τα βασικά ερωτήματα που έθεσε το συνέδριο ήταν:
Ποια είναι τα δικαιώματα και οι ευθύνες των εγκύων γυναικών;
Ποιος αποφασίζει πώς θα γεννηθεί ένα μωρό;
Ποιος επιλέγει το μέρος που θα γίνει ο τοκετός;
Ποιος έχει την τελική ευθύνη για την έκβαση ενός τοκετού;
Ποια είναι από το νόμο τα δικαιώματα των γυναικών που γεννούν;
Ποιες είναι οι ευθύνες των γιατρών, μαιών και άλλων επαγγελματιών υγείας στον τοκετό;
Ποια είναι τα δικαιώματα και τα συμφέροντα του αγέννητου παιδιού και πώς προστατεύονται;
Την επίσημη έναρξη του συνεδρίου έκανε με την ομιλία της η Ina May Gaskin, η «μητέρα της αυθεντικής μαιευτικής», όπως έχει αποκαλεστεί.
Η Ina May μας παρουσίασε ένα όμορφο πανί (quilt) που κοσμούσε την αίθουσα, και αποτελείτο από τετράγωνα πανάκια ραμμένα πάνω του σαν τεράστια σημαία: κάθε πανάκι περιείχε το όνομα και όποια άλλη πληροφορία, μαζί με κάποια όμορφη κεντημένη εικόνα, από γυναίκες που έχουν πεθάνει στην περιγεννητική περίοδο στις ΗΠΑ. Πρόκειται για ένα project (το «safemotherhoodquiltproject») που ξεκίνησε και συνεχίζει η InaMay εδώ και πολλά χρόνια, για να ευαισθητοποιήσει το παγκόσμιο κοινό σχετικά με τους περιγεννητικούς θανάτους, ιδιαίτερα σε προηγμένες χώρες, και να τιμήσει αυτές τις μητέρες διατηρώντας τη μνήμη τους. Περισσότερα για το projectστην ιστοσελίδα: www.rememberthemothers.org.
Η Ina May παρουσίασε τη σημερινή κατάσταση στον χώρο της περιγεννητικής υγείας με το εξής ρητό:
«Όταν το μόνο εργαλείο που έχεις στα χέρια σου είναι ένα σφυρί,
κάθε τι αρχίζει να μοιάζει με καρφί».
Μίλησε για την αλλαγή στην οποία πέρασαν οι υπηρεσίες υγείας τις τελευταίες δεκαετίες, από ‘σύστημα υπηρεσιών υγείας’ (‘healthcare system’) σε ‘βιομηχανία υπηρεσιών υγείας’ (‘healthcare industry’) και τις φανερές συνέπειες αυτής της αλλαγής. Επίσης κατήγγειλε τη συνήθη διαφορετική αντιμετώπιση που έχουν παγκοσμίως οι μαίες σε σχέση με τους μαιευτήρες (διαφορετικά μέτρα και σταθμά), όταν παρουσιάζονται προβλήματα στον τοκετό.
Το πρόγραμμα του συνεδρίου αποτελείτο από πεντάλεπτες έως δεκάλεπτες ομιλίες των καλεσμένων εισηγητών πάνω σε συγκεκριμένα θέματα, και μετά συζήτηση με το κοινό.
Τα θέματα της πρώτης μέρας είχαν να κάνουν με το παγκόσμιο πλαίσιο γύρω από τα ανθρώπινα δικαιώματα και αυτά που αφορούν στην περιγεννητική υγεία. Τα θέματα που συζητήθηκαν:
Μια και το Ολλανδικό σύστημα περιγεννητικής φροντίδας 1. είναι μοναδικό στον κόσμο (με ένα αρκετά υψηλό ποσοστό τοκετών στο σπίτι, και τη βασική μαιευτική φροντίδα να παρέχεται από μαίες, εκτός των παθολογικών περιπτώσεων και 2. βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σημείο αλλαγών ως προς τις επιλογές που παρουσιάζονται στις γυναίκες και τους επαγγελματίες περιγεννητικής υγείας και την εκπαίδευσή τους, κρίθηκε απαραίτητο να εξεταστεί ιδιαιτέρως ως σύστημα. Ως εκ τούτου, η δεύτερη μέρα ασχολήθηκε με θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων μέσα στο Ολλανδικό σύστημα περιγεννητικής φροντίδας.
Τα θέματα που συζητήθηκαν ήταν όλα σημαντικότατα και πολύπλοκα. Κάποια δημιούργησαν έντονες συναισθηματικές αντιδράσεις, τόσο στους εισηγητές όσο και στο κοινό.
Υπήρχε έντονη συγκίνηση με την παρουσίαση της Αμερικανίδας (με καταγωγή από τις Δυτικές Ινδίες) μαίας Jennie Joseph, που μίλησε για την κλινική όπου φροντίζει γυναίκες χαμηλού εισοδήματος, (σε μεγάλο βαθμό εθελοντικά), συνήθως αφρικανές ή μετανάστριες που ζουν στην Αμερική, με 100% επιτυχία, ενώ ο ίδιος πληθυσμός κάτω από άλλες συνθήκες έχει μεγαλύτερα ποσοστά θνησιμότητας και νοσηρότητας για τη μητέρα και το βρέφος σε σχέση με γυναίκες-βρέφη από υψηλότερα κοινωνικά στρώματα. Συζητήθηκε η γενικότερη αντιμετώπιση ‘πολιτών δεύτερης κατηγορίας’ (γυναίκες αφρικανικής καταγωγής, πρόσφυγες, μετανάστριες, κτλ) σε όλο τον κόσμο, όσον αφορά τις μαιευτικές φροντίδες που τους παρέχονται, κάτι που επιφέρει σοβαρή αύξηση θνησιμότητας και νοσηρότητας σε αυτές τις ομάδες.
Επίσης στην παρουσίαση της Αγγλίδας μαίας Rebecca Reed, ιδρύτριας του Albany Practice που πρόσφερε για πολλά χρόνια εξαιρετικές μαιευτικές υπηρεσίες σε υποβαθμισμένη περιοχή του Λονδίνου σε γυναίκες χαμηλού εισοδήματος. Το Albany Practiceέκλεισε με κυβερνητική απόφαση, ενώ η εν λόγω μαία διώκεται νομικά. Πολλές πορείες διαμαρτυρίας έχουν πραγματοποιηθεί για την επαναλειτουργία της κλινικής, και για την άρση των κατηγοριών εναντίον της Rebecca Reed.
Άλλα ενδιαφέροντα σημεία:
Πάνω σε αυτό το θέμα προέκυψαν πολλές συζητήσεις:
«Η κοινωνία σε κάνει να επιθυμείς αυτά ακριβώς τα πράγματα στα οποία σε περιορίζει», με άλλα λόγια η ανάγκη του ανήκειν που είναι πολύ δυνατή στα περισσότερα μέλη της ανθρώπινης κοινωνίας μας μπορεί να μας οδηγήσει χωρίς πολλές αντιστάσεις και κριτική σκέψη να ακολουθήσουμε τις κοινές πρακτικές, μόνο και μόνο γιατί έτσι γίνεται από την πλειοψηφία. Πάνω σε αυτή τη λειτουργία της κοινωνίας βασίζονται οι δομές εξαναγκασμού και στα θέματα επιλογών στον τοκετό.
Άλλα θέματα που έθιξε ο Raymond De Vries ήταν η ιατρικοποίηση και η ηθική της, η εξισορρόπηση κινδύνων και ωφελειών σε περιγεννητικές πρακτικές (π.χ. τοκετός στο σπίτι), η σωστή ερμηνεία των ερευνών που διεξάγονται, οι ιστορίες που κρύβονται πίσω από κάθε σχόλιο και φόβο σε περιγεννητικά θέματα, και η προτροπή του να διατηρηθούν και να ξαναχτιστούν υποστηρικτικές δομές για ελεύθερη επιλογή στον τοκετό.
Επισήμανε τις προκλήσεις του καιρού μας:
- αύξηση της τεχνητής αναλγησίας στον τοκετό
- οι μαίες προτιμούν να εργάζονται με σταθερά ωράρια (σε κλινικές, μαιευτήρια)
- κακή δημοσιότητα του κινήματος του φυσικού τοκετού
- τα ποσοστά των τοκετών στο σπίτι κατεβαίνουν
Το συνέδριο τελείωσε με μικρότερες συζητήσεις ‘στρογγυλής τραπέζης’, όπου συζητήθηκαν συγκεκριμένα θέματα από ομάδες ανάλογα με την προτίμηση του κοινού. Θέματα που συζητήθηκαν και μια μικρή περίληψη των συμπερασμάτων:
Τέλος, η Hermine ανακοίνωσε ότι θα δημοσιευθούν τα πρακτικά του συνεδρίου σε τρεις τόμους:
1. θα συμπεριλαμβάνει την πρώτη μέρα εργασιών, για την περιγεννητική κατάσταση για τα ανθρώπινα δικαιώματα στη γέννα διεθνώς,
2. θα συμπεριλαμβάνει τη δεύτερη μέρα εργασιών, για το ολλανδικό σύστημα περιγεννητικής φροντίδας,
3. θα συμπεριλαμβάνει ιστορίες τοκετών όπου οι μητέρες θεωρούν ότι παραβιάστηκαν τα ανθρώπινα δικαιώματά τους. Σε αυτόν τον τρίτο τόμο μπορούν να συμβάλλουν μητέρες από όλο τον κόσμο.
Το Συνέδριο έληξε με μια όμορφη παράσταση αυτοσχεδιαστικού χορού (μια χορεύτρια) και ινδικής μουσικής (δύο μουσικοί).
Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με το συνέδριο για τα Ανθρώπινα δικαιώματα στον τοκετό (βιογραφικά ομιλητών και συντελεστών, ανακοινώσεις, πηγές, κ.ά.), επισκεφτείτε:http://www.humanrightsinchildbirth.com/
ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Μπορείτε να παρακολουθήσετε βιντεοσκοπημένο το συνέδριο μέσω του webinar. Για πληροφορίες επικοινωνήστε:
Ο σκοπός αυτής της σελίδας είναι απλά πληροφόρηση.
Δεν προσφέρει ιατρικές ή άλλες συμβουλές, απλά ιδέες και γνώση για την φυσική προετοιμασία, φυσική γέννα και φροντίδα μετά τη γέννα ή όπου αλλού χρειάζεστε βοήθεια σε αυτό το θέμα.